ТРК «Вежа» продовжує спецпроєкт «Історія франківького року», де місцеві музиканти, які безпосередньо причетні до створення та розвитку станиславівської альтернативи, розповідатимуть свої життєві історії.
Ідея проєкту зародилася ще в 2012 році, коли журналіст та музикант гурту «Les Stens» Влад Марцинковський зініцював ідею створення фільму про історію розвитку місцевої рок-культури. Перші зйомки розпочались ще в 2013 році. Втім, фільм завершити так і не вдалось, адже Марцинковський перебрався на постійне місце проживання та праці до США, а знімальна група поринула в іншу повсякденну роботу.
Дмитро Ципердюк – композитор, аранжувальник, музичний продюсер, сценограф та фронтмен яскравих українських гуртів «Dazzle dreams» і «Luiku». В минулому він продюсував команду «Ла-Манш», а створена Дмитром група «Морра» стала справжньою рок-зіркою з Івано-Франківська. Хлопців зпрошували на престижні фестивалі та за кордон, а їхній гонорар вже тоді перевищував середній заробіток артистів. Без вищої музичної освіти Дмитро Ципердюк не тільки досі виступає в популярних гуртах, а й здійснює постановки фестивалів, шоу та конкурсів. Сучасний гурт «Luiku» поєднує музику всіх народів – це справжній мікс культур.
Початки рок-н-рольного життя
Моє рок-н-рольне життя почалось десь з 1985 року. Тоді вже ти наче і не «пацан» і не дорослий. Рок -н-рол в Івано-Франківську «жеврів» ще до 85го року, але тоді моя свідомість була направлена десь в рогатки, походи в гори і так далі. Тобто перший рок-н-рол почався фактичноз того року, це була репетиційна база «Карпатпресмаша». Грав я, відомий музикант Івано-Франківська Андрій Коропчук, він же «Фучік», Андрій Гусів, такий повненький, але з цікавим голосом. Наша група називалася «Тіатер», бо тоді всі назви співали російською, це була майже «обізаловка». Я грав то на бас-гітарі, то на гітарі. Власне тоді почався якийсь перший рок-н-рол, перші електрогітари, перші саморобні «примочки», перші конкурси на комсомольську пісню, де ми співали якусь обов’язкову програму.
Через три роки я, як справжній «совєтський чєловєк», змушений був іти в армію. Потрапив я в Німеччину в дуже цікаві війська, де вимагали знання англійської мови, а це було дуже дивно для мене. До 1988 року у нас були ще побоювання співати англійською. Одного разу я пригадав якусь англійську пісню і ми з Гусівим заспівали її. Тоді відбулося знайомство з відомим рок-н-рольщиком, музичним «дилером», критиком Юрієм Косиком. Ми виступали в молодіжному кафе, Косик підійшов і сказав, що у нас велике майбутнє і він буде запрошувати нас на тусовки. А тоді вже пішли в моду відео-дискотеки і Косик був фаворитом того всього, він був на першому місці, був чи не єдиним, хто мав відео-магнітофон. Тож в армії так само «лабав» і називав це івано-франківським рок-н-ролом, хоча склад у нас був інтернаціональним.
Повернувшись в 90-му році в Івано-Франківськ, я вийшов на Франківський майдан, побачив тризуб, побачив прапор України. Я був ніби за ширмою, хоч і в Німеччині служив, але того всього не бачив. Ми не знали про те, що тоді відбувалося в Україні, а тут я приїжджаю і перше моє враження – прапор жовто-блакитний, тризуб і дві особи, які йдуть майданом. Пізніше я дізнався, що це були Моргунов, Саня Яськів і його подруга Маша. Я зрозумів чим хочу займатись, подумав, що зніму форму, свої армійські штуки і піду в тусовку,бо мені треба обов’язково робити якийсь рок-гурт. Не минуло і тижня, як я вже був знайомий з багатьма музикантами.
Перший рок-н-рольний гурт
Моя мама збирала різні трави і там латинню були написані назви. Наприклад, трава богульника, леді Палюстріс. Тож я називаю свій перший рок-н-рольний гурт «Леді Палюстріс», але він проіснував пару місяців. Грав я, Вова Рощинській і Лєна Дудачка. Я співав англійською мовою сонети Шекспіра з приспівом. Два кінцеві рядки завжди були моїм приспівом. В результаті виник гурт «Леді Палюстріс»- англомовний гурт, який проіснував декілька місяців. Тоді я познайомився із пацанами з гурту «Маленькі свята». Тоді я був захоплений творчістю групи «The Cure» і я почав пропагувати їхні пісні будучи в «Маленьких святах». Втім, два двох лідерів в одній групі не може бути. З часом ми розпались і частина музикантів лишилася з Бодею, а частина зі мною.
Успіх «МОРРИ»
Зі мною лишився басист Вадік Лагунов, ми взяли Вальдемара барабанщика і ми почали грати разом. Наші інструменти звучали дуже круто, було враження, що ми стаємо зірками.
Виступ гурту “Морра” на фестивалі “Перлини сезону” 1996 року з 27:50.
Коли на фестивалях виходила «Морра», ми звучали ідеально. Потім почали кататися в Польщу – класне було життя, записували альбом на студії лева. Трошки важкості додалося в творчості «Морри» з приходом Пузича, але це ж творчість. Гурт «Морра» був вже такою рок-зіркою Франківська, яку і в Київ запрошували. Одного разу нам заплатили гонорар 500 доларів і я був здивований, бо тоді гонорари складали 50, 100- максимум.
Потім музична столиця переїхала в Івано-Франківськ…Я згадую всі ці тусовки біля «Медівні», ті всі концерти в педінституті на різних площадках, тобто життя вирувало. Потім я опинився в Києві.
Коли я остаточно перебрався в Київ, то тривалий час працював з різними артистами. Мої пісні вже сформували вид діяльності, тобто я був музичним саунд-продюсером, композитором, оранжувальником, ще заслуженим працівником культури України. Я працював з Наталкою Могилевською, Асією Ахат, Альоною Вінницькою, Оксаною Білозір та іншими. Багато знаних артистів хотіли, щоб я попрацював над аранжуваннями, над піснями, це був мій хліб. Я якось виношував свій проєкт і думав зробити поєднання етноелектроніки з українсько-англійським текстом. Це був проєкт, який я назвав «Dazzle Dreams». Вінілова платівка і все, тобто це не був сценічний проєкт. Дуже багато людей було долучено до реалізації цього проекту. В мене з’явився спонсор, який оплатив запис симфонічного оркестру, він писався дуже довго, але класно. Тоді в моєму житті з’явився Шура. До речі, він хотів зі мною познайомитись бо чув пісні гурту «Ла-Манш». Я я дав йому послухати проєкт «Dazzle Dreams», він послухав і сказав, щоб я додав трішки електронщини.
В кожного артиста приходить такий момент, як, наприклад, в Ані Лорак. Вона собі ресторан відкрила, але в мене таких грошей нема, тому зробив собі гурт «LUIKU». Це легка етномузика: трішки Румунії, трішки Польщі, трішки Балканів, Туреччина. Багато хто казав, що «Dazzle Dreams» – це занадто важко. А «LUIKU» – легка музика.
Продюсування гурту «Ла-Манш»
Коли вже «Морра» розпалася, то зрозуміло, що від музика я не відійшов. Я був запрошений на фестиваль «Перлини сезону» в Києв, як фахівець в рок-музиці. І це, власне, був переломний момент, коли я почав частіше їздити в Київ, і почав займатися аранжування. В той час до мене звернулися пацани з гурту «Ла-Манш». Вони класні музиканти з власними стилем, але вони не знали, як це все оформити. Тож я їм спродюсував першу пісню під назвою «Погляд», яка створила нереальний фурор.
Вона так вибухнула, що ми повсюду займали перші місця. Завдяки цьому, в мене з’явився перший мобільний телефон в Івано-Франківську, який тут не працював, але я з ним ходив. Цей телефон отримав гурт «Ла – Манш» за перше місце на фестивалі «Майбутнє України». Я там представляв два гурти і в різних номінаціях вони зайняли перші місця. Після цього гурт «Ла-Манш» швидко переїхав у Києв, де за них взялися відомі на той час продюсери – Валєра Тверськой і Віталій Клімов. Тоді розпочалася дуже стрімка кар’єра «Ла-Маншу». Втім, пізніше відбулися якісь незрозумілі обставини, про які я сам до кінця не знаю. Думаю, це були якісь внутрішні проблеми в колективі, які в свою чергу побачили продюсери і через це боялися вкладати власні кошти в гурт. Їхня і історія цікава: саундтрек до фільму «Брат 2», концерти в Москві, Києві, всі найкрутіші тусовки і раптове різке падіння. Приємно, що «Ла-Манш» досі згадують і слухають.
Розшифровка запису – Христина Ткачук (2021 р.)
Запис інтерв’ю – Влад Марцинковський, Михайло Копієвський та Олексій Снісар (2013 р.)
Залишити відповідь